Föreningsstämma

Föreningsstämma är det forum där du som medlem kan utöva ditt inflytande. En gång om året (före maj månads utgång) kallar styrelsen till ordinarie föreningsstämma vid vilken bokslut presenteras och styrelse samt revisorer väljs. Även frågor av större betydelse samt omröstningar i vissa frågor kan komma att dryftas.

Generella reglar för föreningsstämma

Styrelsen kallar alla medlemmar till föreningsstämman. Kallelsen anger tydligt de ärenden som ska förekomma på stämman. Kallelsen får utfärdas tidigast fyra veckor före stämman och senast två veckor före stämman.

Medlemmar som inte bor i föreningens hus och som vill få en kallelse till stämman ska meddela en aktuell adress till styrelsen.

Meddelande om när föreningsstämman äger rum skickas ut till alla medlemmar i föreningen. Medlem som vill att något ska beslutas av stämman inkommer med en skriftlig motion (ett förslag) till styrelsen. Motion ska vara fram i så god tid att ärendet kan tas upp i kallelsen till stämman.

Styrelsen ger sitt utlåtande till inkomna motioner via dagordningen som går ut minst en månad och senast två veckor innan stämman hålls. Det är dock medlemmarna som vid stämman beslutar om motionen ska antas eller avslås.

Medlem som vill väcka en fråga eller göra styrelsen och/eller övriga medlemmar uppmärksam på omständigheter som berör flera, som inte framgår av dagordningen för stämman, kan göra det under stämmans övriga punkter. Dock kan inte ett beslult tas i frågan.

Beslutstagande

Beslut på stämman tas genom röstning. Principen är att en bostadsrätt har en röst. Om bostadsrättsinnehavaren inte själv kan närvara kan rösträtten genom en fullmakt överlämnas åt annan. Dock kan ett ombud endast företräda en medlem.

Protokoll

Protokoll från föreningsstämman ska enligt stadgarna vara tillgängliga för medlemmar senast tre veckor efter stämman.

Extra föreningsstämma

Om styrelsen behöver ett beslut i en fråga som är så viktig att föreningens medlemmar bör vara med att besluta i kan en extra föreningsstämma hållas. Likaså om föreningens stadgar ska ändras måste en extra föreningsstämma utlysas då sådant ärende kräver beslut vid två oberoende stämmor. Även när minst 10 procent av medlemmarna kräver en extra stämma ska en sådan hållas. Vid extra föreningsstämma fattas endast beslut i ärenden för vilket stämman utlysts.